Business plán (podnikateľský zámer) je dokument, ktorý sprostredkováva prvý a najdôležitejší dojem o firme a jej investičnom zámere. Mapuje a analyzuje celé obdobie od úmyslu podnikať až po obdobie, kedy sa podnikateľovi začnú vracať vložené prostriedky. Podnikateľský plán opisuje všetky kľúčové vonkajšie i vnútorné faktory súvisiace so založením a chodom podniku.
Význam podnikateľského plánu:
- poskytuje všetky podstatné informácie o spoločnosti, produkte, marketingových aktivitách, o výrobe, o personáli, o nákladoch, výnosoch, výsledku hospodárenia,
- umožňuje vykonávať lepšie rozhodnutia v budúcnosti ako pre investora (podnikateľa), tak i prevádzku samotnú,
- zabezpečiť kontrolu dosahovania stanovených cieľov.
Podnikateľský plán má presvedčiť:
- investorov (návratnosť vlož. investícií, ziskovosť podniku, prežitie, úspech podniku),
- ľudí alebo finančné inštitúcie, ktorí poskytujú finančné prostriedky (cash flow),
- manažment spoločnosti (použité metódy pri vypracovaní plánu, poloha prevádzky, určené ciele, cenotvorba, očakávaný výsledok hospodárenia…).
Využitie Podnikateľského plánu:
- pre prezentáciu podniku, v prípade potreby získania finančných prostriedkov, či už formou úveru, dotácie alebo formou získania kapitálu od potenciálnych investorov a spoločníkov,
- zhodnotenie podnikania ešte pred jeho realizáciou (či sa oplatí investovať svoje alebo cudzie zdroje do tohto podnikania),
- slúži ako nástroj kontroly po začatí prevádzky.
Funkcie Business plánu:
- budúcemu podnikateľovi má preukázať reálnosť alebo nereálnosť realizácie jeho zámeru, ak sa dodržia stanovené podmienky,
- podnikateľ získa informácie o potrebnej výške prevádzkového kapitálu, výške nákladov (výdavkov), výnosov (príjmov), efektívnosti podnikania a pod.,
- je podkladom na získanie úveru alebo podpory z rôznych podporných programov, resp. od tzv. tichého spoločníka,
- je nástrojom kontroly a riadenia podnikateľskej činnosti, či sa plnia zámery v podnikateľskom pláne a umožňuje analyzovať dôvody prípadných odchýlok.